ΣΕΙΡΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ
ΣΕ ΜΑΖΙΚΕΣ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ
ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ
ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΑΕΙ/ΤΕΙ
Η «Εθνική Στρατηγική
για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2014-2016»,
όπως παρουσιάστηκε από τον κ. Μητσοτάκη, προβλέπει:
«ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΔΗΜΟΣΙΟ»
→
ΜΕΙΩΣΗ ΔΟΜΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΤΑ 40%
ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΚΤΑΣΗΣ ΜΕΙΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
ΜΕΣΩ:
1. ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ
Μέσω
των νέων οργανισμών/οργανογραμμάτων,
η αξιολόγηση δομών του δημοσίου (νόμος
4024/2011, άρθρο 35) στοχεύει σε μείωσή
τους κατά 40%. Οι οργανισμοί «θα περιγράφουν
τις ανάγκες σε θέσεις εργασίας που
κρίνονται απαραίτητες […] Θα συμβαδίζουν με τις κυβερνητικές προτεραιότητες
και το διαθέσιμο προϋπολογισμό». Η κατάργηση μονάδων / οργανικών θέσεων θα γίνει μέσω
εκχώρησης υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα (βλ. σημείο 3).
Σύνταξη οργανισμών: Μάιος 2014. Εφαρμογή: Αύγουστος 2014
(στους ΟΤΑ 31/12/2014), μετά από έγκριση
τους –KAI- από το
Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης.
Στα ΑΕΙ-ΤΕΙ οι οργανισμοί προβλέπονται στους νόμους 4009 / 4076.
Προφορική εντολή για μείωση δομών κατά
30% στους οργανισμούς παίρνουν ήδη Πρυτάνεις Ιδρυμάτων στα οποία ο υπουργός
είχε ρητά δεσμευτεί ότι θα άνοιγαν
θέσεις κινητικότητας για του διαθέσιμους των 8 ΑΕΙ.
«Όπως προκύπτει από τις διεθνείς δεσμεύσεις
της χώρας, οι απασχολούμενοι στο
δημόσιο θα συνεχίσουν να μειώνονται» (ΥΔΜΗΔ).
«Θα προσδιοριστεί για όλα τα υπουργεία
ένα ανώτατο όριο στελέχωσης, καθώς
και ο αναμενόμενος αριθμός
πλεονάζοντος προσωπικού που πρέπει να
εντοπιστεί» (ΥΔΜΗΔ).
2. ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΩΝ/ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΩΝ
ΦΟΡΕΩΝ/ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Συνεχίζονται
οι συγχωνεύσεις/καταργήσεις ΝΠΙΔ, ΝΠΔΔ και επιμέρους υπηρεσιών.
Στα ΑΕΙ-ΤΕΙ οι νόμοι 4009 και 4076 προβλέπουν
καταργήσεις/συγχωνεύσεις Ιδρυμάτων, Σχολών, Τμημάτων, υπηρεσιών. Αναμένεται σύντομα β’ σχέδιο Αθηνά,
σύμφωνα με την Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Απρίλιος 2014). Στην κατεύθυνση αυτή, αξιοποιούνται η
εξωτερική αξιολόγηση μέσω ΑΔΙΠ και οι οργανισμοί.
«Οι
αρχές ολοκλήρωσαν ένα πρώτο κύμα […]
με το σχέδιο Αθηνά […] Ωστόσο,
ουσιαστικά πρόσθετα μέτρα απαιτούνται» (Έκθεση Ε.Ε.).
3. ΕΚΧΩΡΗΣΗΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΕ ΙΔΙΩΤΕΣ (outsourcing)
Μετά
τη φύλαξη και την καθαριότητα, ακολουθούν σειρά υπηρεσιών, μέρος των οποίων
έχει ήδη δοθεί σε ιδιώτες. Το ΥΔΜΗΔ θα αξιολογήσει το σύστημα παροχής υπηρεσιών,
ξεκινώ-ντας από τις «υποστηρικτικές
υπηρεσίες», για να προχωρήσει στις υπόλοιπες.
Στα ΑΕΙ-ΤΕΙ στην πρώτη γραμμή βρίσκεται ευρύ φάσμα υπηρεσιών
(τεχνικές, διοικητικές, οικονομικές, υπηρεσίες Η/Υ και βιβλιοθηκών, κ.α.). Σύμφωνα
με το γενικό αυτό πλάνο κυβέρνησης-τρόικας, οι υποσχέσεις περί επιστροφής
εργαζομένων-διαθέσιμων, μόνο ανεδαφικές μπορούν να χαρακτηριστούν.
«Θα
εξεταστεί η σχέση κόστους-οφέλους […] θα διερευνηθούν πιθανές εναλλακτικές λύσεις […] είτε από τον τομέα της κοινωνικής
οικονομίας είτε από την ελεύθερη αγορά» (ΥΔΜΗΔ).
4. ΜΕΙΩΣΗΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Με
τη «μείωση των διοικητικών βαρών που
λειτουργούν ανασταλτικά για την επιχειρηματικότητα» κατά 25%, «fast track» διαδικασίες οδηγούν στην κατάργηση μέρους των δραστηριοτήτων
του δημοσίου και σε αντίστοιχη μείωση προσωπικού. Πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις
περί μη επικύρωσης εγγράφων, κ.α., η αναδιοργάνωση των ΚΕΠ, η διαδικτυακή πύλη
Ερμής, καθώς και το σύνολο των μέτρων περί «ηλεκτρονικής διακυβέρνησης»,
λειτουργούν σ’ αυτή την κατεύθυνση.
Στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, ήδη κάποιες δραστηριότητες των γραμματειών πρακτικά
καταργούνται (δηλώσεις μαθημάτων, καταχώρηση βαθμολογίας, κ.α.).
5. ΜΟΝΙΜΟΥ
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Οι
υπηρεσίες αξιολογούνται και ανάλογα αυξομειώνεται το προσωπικό τους. Το «πλεονάζον»
εντάσσεται σε κινητικότητα, σε μια «εσωτερική αγορά εργασίας», και καλείται από
μια υπηρεσία της Αθήνας π.χ. να μεταβεί σε οποιαδήποτε πόλη της περιφέρειας. Αν αρνηθεί, απολύεται. Εφαρμογή:
Μάρτιος 2015.
«Θα τροποποιηθεί η νομοθεσία [..] ούτως
ώστε αν ο εργαζόμενος αρνηθεί τη νέα θέση να μπαίνει σε διαθεσιμότητα» (Έκθεση Ε.Ε.).
6. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Εντελώς
«αξιοκρατικά», το 15% τουλάχιστον
του προσωπικού κατατάσσεται στην κατηγορία του «ανεπαρκούς» με βασικό κριτήριο
την «εφαρμογή της κυβερνητικής
πολιτικής» από την υπηρεσία στην οποία ανήκει. Μπαίνει στη «δεξαμενή»
διαθεσιμότητας, με άγνωστο μέλλον. Ήδη εξαγγέλλεται η προσαρμογή του ενιαίου
μισθολογίου στην «επίδοση» των εργαζομένων. Ολοκλήρωση αξιολόγησης: Ιούλιος
2014. Νέα αξιολόγηση με νέο σύστημα: Μάρτιος 2015.
«Θα
προσφέρεται η δυνατότητα επανακατάρτισης, ή/και επανατοποθέτησης ή ακόμα και απομάκρυνσης σε περίπτωση
εξαιρετικά μειωμένης απόδοσης» (ΥΔΜΗΔ).
7. ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΩΝ ΚΑΙ
ΕΛΕΓΧΩΝ
Πειθαρχικοί
έλεγχοι αξιοποιούνται στην κατεύθυνση των απολύσεων. Με τους οργανισμούς
θεσμοθετείται Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου, άμεσα υπαγόμενη στον αρμόδιο
Υπουργό, για διενέργεια εσωτερικών ελέγχων, κ.α. Τέλη 2014 αναδιοργανώνονται τα
ελεγκτικά σώματα. Ο επανέλεγχος της
μετατροπής συμβάσεων των ΙΔΑΧ μέχρι τέλη 2014, μέσα από την αναθεώρηση των όρων που ίσχυαν όταν
έγινε αυτή, οδηγεί σε απολύσεις (νόμος
4250/2014, άρθρο 43). Ενδεικτικός αριθμός που δίνεται σήμερα: 2.000 απολύσεις σε πρώτη φάση.
Στα ΑΕΙ-ΤΕΙ ο επανέλεγχος της
μετατροπής των συμβάσεων των ΙΔΑΧ υπολογίζεται να γίνει άμεσα και να βρεθούν
στο στόχαστρο πρώτα, ενδεχομένως με τους ΟΤΑ.
Έως το τέλος του 2014 επιδιώκεται «η περαιτέρω συρρίκνωση του μεγέθους του δημόσιου τομέα» (ΥΔΜΗΔ).
«Οι
αρχές θα συνεχίσουν να μειώνουν την απασχόληση στη γενική κυβέρνηση κατά 150.000
μέχρι το τέλος του 2015»
(Έκθεση Ε.Ε.)
8. ΝΕΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟΥ
Ο δημόσιος τομέας, συμβάλλοντας στη δημοσιονομική
βιωσιμότητα, «θα πάψει να παράγει ελλείμματα», αλλά υπηρεσίες
με «ελαχιστοποίηση του κόστους». Μετά
τη μείωση δομών και διευθυντικών θέσεων κατά το 1/3, μέσω των
οργανισμών, το νέο ενιαίο μισθολόγιο, στη βάση της αρχής της «οικονομικότητας»,
θα συνδέει το κόστος μισθοδοσίας με τις δυνατότητες του προϋπολογισμού. Απολαβές,
με
κριτήριο τη δημοσιονομική βιωσιμότητα, ανάλογα με προσόντα, «απόδοση», θέση. «Σε κάθε υπουργείο θα αποδοθούν
συγκεκριμένα ποσά για σκοπούς μισθοδοσίας, τα οποία θα καλύπτουν το μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό
προσωπικού που θα έχει προκαθοριστεί». Εφαρμογή: Γενάρης 2015.
ΑΡΙΘΜΟΣ
ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟΛΥΣΕΩΝ: Συνολικά, μέχρι το τέλος του
2014, 15.000.
ΠΡΩΤΟ ΤΡΙΜΗΝΟ ΤΟΥ 2015: Άλλες 2.000, κυρίως μέσω οργανισμών με μείωση δομών κατά 40% και
ελέγχου μετατροπής συμβάσεων ΙΔΑΧ.